»
Rejestracja
»
Szukaj
»
Profil
»
FAQ
»
Użytkownicy
»
Grupy
»
Galerie
»
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
»
Zaloguj
Forum Forum III B Strona Główna
->
Polski
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Klasa III B Dwujęzyczna LO
----------------
//////// ... PO MATURZE ... ////////
wycieczki
obiecany O F F T O P I C
Imprezy Klasowe
Przedmioty
----------------
Język Polski
Język Angielski
Język Francuski
Język Niemiecki
Matematyka
Historia
WOS
Przedsiębiorczość
WOK
Fakultety
----------------
Biologia
Geografia
Matematyka
WOS fakultety
Historia
Archiwum II Klasy
----------------
Angielski
Francuski
Chemia
Matematyka
Polski
Geografia
Historia
PO
Przedsiębiorczość
Fizyka
WOS
Biologia
Język Niemiecki
Shoutbox
----------------
.
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Misiu
Wysłany: Czw 16:10, 05 Cze 2008
Temat postu:
Oczywiście, zgadzam sie
Nosek
Wysłany: Wto 22:37, 03 Cze 2008
Temat postu:
Nawet o półtora :p Ale w miłości wiek się nie liczy :>
Misiu
Wysłany: Pon 23:15, 02 Cze 2008
Temat postu:
Bartek masz o rok starsza dziewczyne?
To masz fajnie przynajmniej jesli chodzi o szkole
Nosek
Wysłany: Pon 22:58, 02 Cze 2008
Temat postu:
Pomagałem mojej Ukochanej przygotować się do matury z polaka, to mi zostało troche powtórek xD Właściwie cały j.polski mam w skrócie ładnie spisany
Więc następna epoka, to jak da rade - wrzuce na forum ^^
@edit
Przepraszam, za wszytskie błędy w pisowni, ale spieszyłem się dość jak to pisałem ^^
Misiu
Wysłany: Pon 16:56, 02 Cze 2008
Temat postu:
To sie Bartek napracował
Nosek
Wysłany: Nie 22:13, 01 Cze 2008
Temat postu: Tak wiem - pozno... ale nie bylo mnie ;s
1. Romantyzm - etymologia słwa, periodyzacja epoki, cechy.
Słowo wywodzi się z łcińkiego słwa romanus, które oznacza rzymski, romańki.
Rozpoczął się (na świecie) w latach 70' XVIIIw. W Polsce w 1822 roku (wydanie "Ballad i romansów" przez Adama Mickiewicza.
Cechy:
-miłś pokazywano jako nieszczęliwąi niemożiwą
-natura wpłwał na uczucia człwieka,
-bardzo mocne zainteresowanie kulturąludową
-literatura romantyczna ma byćnarodowa z gruntu,
-dawał wolnoś pisząemu.
2. Wyjaśij pojęia: bajronizm, werteryzm, faustyzm.
Bajronizm - okreśałnowy typ bohatera, odznaczająego sięindywidualizmem i postawąbuntu wobec otaczająej rzeczywistośi, wyrastająego ponad otoczenie. Bohater G. Byrona to postać tajemnicza, dumna , poddana działniu silnych, częto przeciwstawnych emocji, rozdarta wewnęrznie.
Werteryzm - (ogólnie takie emo xD) termin okreśająy osobowoś bohatera literackiego, i równocześie model zachowania zwiąany z osoba głwnej postaci Cierpieńmłdego Wertera J. W. Goethego. Oznacza nadmiernąuczuciowoś, skłnnoś do marzeńi egzaltacji, tendencje do poetyzacji rzeczywistośi, bunt wobec obowiąująych zasad i norm oraz pesymistyczne poczucie bezsensu żcia („ból istnienia"), którego efektem staje sięsamobójcza śierć (EMO =D)
Faustyzm - nazwa pojęia pochodzi od imienia tytułwego bohatera Fausta, arcydzielnego dramatu Johanna Wolfganga Goethego. Bohater faustowski to człwiek, dąąy do pełi poznania, pragnąy odkryćtajemnice istnienia śiata i człwieka, buntująy sięprzeciwko wszelkim ograniczeniom stająym na drodze do odkrycia zagadek wszechśiata. Bohater faustowski, by spełićswoje ambicje poznawcze, jest gotowy nawet na zawarcie paktu ze złm i jego reprezentantami. W literaturze polskiej motywy faustowskie pojawiająsięnp. w Dziadach cz. III.
3. Okres wileńko-kowieńki w żciu i twórczośi Adama Mickiewicza.
Nazwątakąokreśa sięów okres żcia Mickiewicza, gdyżzwiąany jest z dwoma miastami: najpierw studia w Wilnie 1816 - 1819, potem praca w szkole w Kownie, którąMickiewicz musiałpodją by spłcićdłg zaciąnięy na opłty studiów 1819 - 1823.
Okres wileńko - kowieńki to waży przedziałżcia poety. Zdominował go nastęująe wydarzenia:
- kontakty i przyjaźie z młdymi studentami, udziałw zwiąkach filomatów i filaretów
- Pieś filaretów i Oda do młdośi (1820) - pierwsze programowe utwory Mickiewicza
-nieszczęliwa miłś do panny Maryli Wereszczakówny, której rodzina uznał młdego, począkująego, niezbyt bogatego poetęza partięnieodpowiedniądla swej córki. MłdąWereszczakównęwkrótce wydano za mą za majęnego hrabiego Putkamera.
- Mickiewicz ogromnie to przeżł mimo, ż późiej sam takż sięożnił ów zawód miłsny odcisną pięno na całj twórczośi wieszcza
- praca nauczycielska w Kownie - żudna i niezbyt odpowiadająa Mickiewiczowi, byćmoż sprzyjał temu, ż poeta zwróciłsięku folklorowi litewskiemu, podaniom i legendom, z którymi miałkontakt.
- powstał kolejne dzieł: Ballady i romanse (1822); Grażna (1823); Dziady cz. II i IV (1823).
4. Interpretacja "Ody do młdośi".
(musisz poczytać więcej w necie, bo nie chciałem wklejać 4-stron opracowania)
Oda jest to utwór wierszowany, najczęciej stroficzny o charakterze pochwalnym lub dzięczynnym, w sposób patetyczny opiewająy wybitnąpostać wydarzenie, bąźwzniosł ideę
Oda do młdośi w załżniu skierowana był do młdzież filomackiej, jednak jej znaczenie jest szersze, gdyżmoża nazwaćjąmanifestem programowym młdego pokolenia romantyków wchodząych w dorosł żcie. Utwór jest równieżpolemikąMickiewicza wzglęem ośieceniowych konserwatystów. Autor przedstawia w nim swoje stanowisko, wyraż swoje pogląy na temat sporu, jaki w ówczesnych czasach miałmiejsce, mięzy obozem "młdych" i "starych".
5. Ludowoś w balladach Adama Mickiewicza.
Mickiewicz w swoich utworach nawiązywał do obrzędów i wierzeń ludowych. Nie wiem jak to sprecyzować =/
6. Jakie działnia i wartośi kryje w sobie wallenrodyzm.
jest postawą której nazwa wywodzi sięod nazwiska tytułwego bohatera powieści poetyckiej Adama Mickiewicza "Konrada Wallenroda". Bohater ten pośięa cał swoje żcie i honor walce z wrogiem ojczyzny. Ukazuje w swoich działniach moralnie naganne metody postęowania, gdyżdopuszcza sięzdrady. Miałon jednak śiadomoś, ż nie ma innej metody, którąmoża by pokonaćwroga. Powoduje to konflikt wewnęrzny bohatera i jego klękę Zasadnoś i dopuszczalnoś takiego postęowania był częto przedmiotem dyskusji. (taki bohater by osiągnąć dobry cel, jest zdolny do podstępu, zdrady itp.)
7. Martyrologia młdzież polskiej w III cz. "Dziadów".
Martyrologia III częci „Dziadów" polega na beznadziejnośi sytuacji w jakiej znalazłsięnaród polski. Z jednej strony terror i okrucieńtwo carskiego aparatu włdzy, z drugiej zaścałowity brak sprzeciwu tej sytuacji ze strony elit politycznych i literackich. Młdzieżpolska cierpi prześadowania, ale do końa jest nieugięa. Zdaje sobie jednak sprawęz beznadziejnośi swojej sprawy, rozumie, ż na nic zdadząsięwszelkie zabiegi ku niepodległj Polsce, jeśi nie bęzie pomocy ze strony arystokracji. Nie potrafi jednak spokojnie przygląaćsięich ukłdom z wrogiem. Społczeńtwo polskie w „Dziadach" został podzielone na dwa obozy: młdych więniów skazanych za bezwarunkowąmiłś do ojczyzny i arystokrację która ponad dobro narodu przedkłda włsne zadowolenie.
8. Mał i wielka improwizacja - interpretacja.
Mała improwizacja - swojej wizji przeobraż sięw orł, który wznosi sięponad ludzkoś, pragną rozedrzećzasłnętajemnic przyszłśi. Staje sięprorokiem, wieszcząym, co ma nastąić Jako orzełspada na przyszł wydarzenia, by je pochwycićw szpony, pewien, ż nie ukryjąsięprzed jego sokolim okiem. Zdarzenia jednak uciekająprzed nim niczym stadko małch ptaków. Wizja urywa się gdy pojawia sięwielki czarny ptak, który po chwili okazuje siękrukiem. Starcie Konrada - orł ze złwieszczym ptakiem jest jedynie pozornąwalką Kruk nie atakuje Konrada - patrzy na niego w milczeniu.
Wielka improwizacja - monolog Konrada w III częci dramatu "Dziady" Adama Mickiewicza.
Ukazuje kryzys romantycznej koncepcji poezji. Stanowi kwintesencjępoety-wieszcza i poezji romantycznej. Ukazuje sprzecznoś: bohater chce sięzbrataćz narodem, lecz jednocześie czuje nad nim wyżzoś. Jego cechy to "arystokratyzm ducha", samotnoś, niezrozumienie, poczucie misji. Zawarty jest tu wąek mesjanistyczny i prometejski.Konrad porównuje sięz Bogiem. Zdolnoś tworzenia uważ za przesłnkęby sięz Nim zmierzyć To doprowadza go do bluźnierstwa i pychy zakońzonej klęką Autor utożamia sięz opiniąbohatera o narodzie polskim. Monolog zawiera takż komentarz na temat upadku powstania listopadowego. Jest to pierwszy utwór romantyczny ukazująy kryzys postawy wieszczej, która przegrywa z rzeczywistośią
9. Mesjanizm w widzeniu Księza Piotra.
Widzenie księza Piotra skłda sięz trzech obrazów. Pierwszy obraz to obraz prześadowania i męzeńtwa polskiej młdzież. Ksiąz Piotr widzi "biał dróg krzyżwych biegi". Sąto drogi zesłńów na Sybir porównane do drogi krzyżwej Chrystusa. Spośód tysięy wywiezionych znalazłsięwskrzesiciel narodu.Spośód tysięy wywiezionych znalazłsięwskrzesiciel narodu, którego imię brzmiało "czterdzieści i cztery".
Drugi obraz to obraz męzeńtwa narodu polskiego. Mickiewicz w wizji tej dzieje Polski porównuje go męzeńkiej śierci Chrystusa. Naród nasz musi wię męzeńko umrzećna krzyż zaborców, aby potem zmartwychwstać zbawićnarody od tyrani i obdarzyćje wolnośią Kolejne elementy tego obrazu to konkretne odwołnia do Biblii. Rolębiblijnego Piłta w przypadku Polski spełia Francja. Pańtwo to w przededniu powstania kilkakrotnie deklarował swojąpomoc dla walcząych Polaków, w rezultacie jednak takiej pomocy nie udzielił. Piłt zamiast uwolnićoskarżnego Chrystusa umyłręe, co miał symbolizowaćuchylenie sięod odpowiedzialnośi za wyrok. Podobnie postęował Francja nie chcą narażćsięAustrii, Rosji i Prusom. Krzyżna którym rozpięo Chrystusa to rozbiory. Trzy ramiona krzyż to trzy pańtwa zaborcze i tak Rakus - Austryjak, Borus - Prusak, a żłak Moskal - Rosjanin. W historii biblijnej każy z tych trzech żłierzy w czasie drogi krzyżwej Chrystusa odegrałjaką rolę Podobnie był z Polską
Trzeci obraz w "Widzeniu księza Piotra" to obraz zmartwychwstania, a nastęnie wniebowstąienia Chrystusa. Tym zmartwychwstaniem Chrystusa jest włśie Polska która podnoszą sięz upadku pociąnie za sobąinne ujarzmione do tej pory narody. Wizja ta końzy sięwidzeniem zwyciękiego mśiciela o imieniu "czterdzieśi i cztery".
W "Widzeniu księza Piotra" Mickiewicz formułje hasł : "Polska Mesjaszem narodów". Oznacza to, ż Polska jest narodem wybranym, który musi cierpiećjak Chrystus, a gdy miara cierpienia wypełi sięzmartwychwstanie, odzyska wolnoś i przyniesie jąinnym ujarzmionym narodom. Ideętęnazywamy mesjanizmem.
10. Ocena polskiego społczeńtwa w III cz. "Dziadów".
"Nasz naród jak lawa..." - Lawa symbolizuje zniewolone społczeńtwo polskie. Na zewnąrz jest zimną zastygł skorupą- to ludzie, którzy postęujązgodnie z oczekiwaniami zaborcy, lecz nie mająoni nic wspólnego z autentycznym żciem narodu, które musi rozwijaćsięw utajeniu ze wzglęu na politykęzaborcy. I włśie to utajone żcie jest nazwane przez Wysokiego "gorąąlawą. Oczywiśie sąteżludzie wyzbyci wszelkich zasad moralnych, goniąy za łskąi korzyśiąmaterialną obojęni na sprawy narodowe, nie cofająy sięprzed denuncjacjąrodaków. Tym zdemoralizowanym śodowiskom przeciwstawia poeta patriotycznąmłdzieżspiskową Młdzieżmówi po polsku o sprawach narodowych, przypomina kaźie i męzarnie więionych patriotów. Potęia arystokracjęza jej słżlczoś, gardzi zdrajcami. Rodzi sięw niej chę pośięenia. W scenie więiennej Mickiewicz złżłhoł młdzież za jej szlachetnoś, patriotyzm, solidarnoś i nieugięoś w obliczu zaborcy.
11. Charakterystyka szlachty w "Panu Tadeuszu".
ęęęSzlachta zaśiankowa w epopei narodowej Adama Mickiewicza - ,,Pan Tadeusz" jest przedstawiona bardzo obiektywnie. Autor ukazuje zarówno ich zalety, jak i przywary. Dobrzyńcy sącharakteryzowani pośednio i bezpośednio, dlatego wiele moża sięo nich dowiedzieć Poeta bardzo częto o nich wspomina.
Przedstawieni są jako ród wywodząy sięod bogatej szlachty, która nieco zubożł po pospolitym ruszeniu zwołnym przez Jana Trzeciego. O ich pochodzeniu, iśie szlacheckim śiadcząrodowodowe herby oraz majęne domostwa z rozległmi polami.
Szlachcice z Dobrzynia to ród pięnych i odważych o czystej krwi polskiej. Wszyscy majączarne włsy, które osłniająwysokie czoł. Na twarzy widniejączarne jak węielki oczy i orle nosy. Wygląająjak zwykli lennicy, gdyżmusząpracowaćna włsne utrzymanie poprzez uprawianie roli. Jednak strój odróżia ich od chłpów. Nosząbiał kapoty w czarne pręi, a ich odśięnym ubiorem sąkontusze. Kobiety, chcą podkreśićswój stan, nawet do prac w polu ubierajątrzewiki i ręawiczki.
Charakteryzująsiętym, ż sąbardzo ulegli. Słchająrad księza Robaka, ale równieżnie mogąpowstrzymaćsięprzed namowąGerwazego do zajazdu na Soplicowo. Mimo iżsąskorzy do prawdziwej walki w obronie ojczyzny, o czym śiadczy walka w powstaniu, to bardzo lubiąróżego rodzaju bijatyki i kłtnie. Gdy tylko nadarzy sięokazja nie omieszkająwdaćsięw awanturę Częto mająskłnnoś do pieniactwa z błhej przyczyny. Sąbardzo dumni, co moż potwierdzićna przykłd fakt, ż jeden z Dobrzyńkich nie przyjmuje wynagrodzenia za obronężcia Pocieja. Stan szlachecki napawa Dobrzyńkich chlubąi honorem. Oczywiśie cechuje ich teżwielka mąroś i rozsąek, która czasami jest zaśepiona przez chę walki. Spokój oraz roztropnoś charakteryzuje zdecydowanąmniejszoś.
Chociażosiedlająna Litwie dosyćdawno, to zachowująrodzime tradycje, co potwierdza posłgiwanie sięjęykiem mazurskim oraz nadawanie na chrzcie dzieciom imion polskich śięych: Bartłmiej, Matyjasz, Kachny lub Maryna. Biorąsobie róże przydomki od wad lub zalet, tak zwane imioniska, mięzy innymi Kurek na kośiele, Królik, Brzytewka czy Prusak.
Wedłg mnie, szlachta dobrzyńka jest w epopei bohaterem pozytywnym. Mimo iż sąskorzy do zaczepek i zatargów, zaimponowali mi swoim patriotyzmem i odwagądo walki za ojczyznę
12. Ocena powstania listopadowego w "Kordianie".
ęęęDramat zatytułwany przez Juliusza Słwackiego "Kordian" powstałpo upadku powstania listopadowego, ale równieżpo wydaniu przez Adama Mickiewicza "Dziadów drezdeńkich". Utwór Słwackiego zostałpomyśany i skonstruowany w ten sposób, aby dokonaćoceny upadłgo powstania ale jednocześie też aby przeciwstawićsięocenie ustalonej przez Mickiewicza w jego utworze. J. Słwacki nie zgadzałsięz koncepcjąstwórcy Gustawa - Konrada przydzielenia Polsce roli mesjasza narodów. W miejsce pozycji cierpięnika dla dobra innych ludów, w "Kordianie" mamy przedstawionąpostawę"Winkelriedyzmu". Winkelried - to szwajcarski bojownik, który w bitwie pod Sempach skierowałna siebie uderzenia przeciwników, a tym samym uratowałżcie innym.
W całm tym utworze jest zawarta ocena powstania listopadowego z pozycji człwieka, który jużto powstanie przeżł Jużwe wstęie - "Przygotowaniu" Szatan z diabłmi tworząpostacie, które późiej bęąwpłwał na losy powstania. Kolejno wię powołwani sądo żcia: ksiąęAdam Czartoryski - przesadnie ostroży, zmienny i pyszny z powodu arystokratycznego pochodzenia; Piotr Skrzynecki - powolny, przewlekająy sprawy, niezdecydowany; GenerałKrukowiecki - okreśany mianem zdrajcy; Chłpicki - niechęny niżzym warstwom, nie umiejąy walczyć Julian Niemcewicz - konserwatywny starzec żjąy marzeniami; oraz Joahim Lelewel - blady mol ksiąkowy, niezdecydowany, zajęy jedynie problemami rodzinnymi. Tak wię wszyscy przywódcy uzyskali jedynie negatywne oceny, co moż stanowićpróbęwytłmaczenia i znalezienia przyczyn klęki tego zrywu narodowego.
Ocena tego powstania zawarta został równieżw III akcie zatytułwanym "Spisek koronacyjny". Byćmorze Słwacki pod pretekstem przygotowania zamachu na cara chciałukazaćkulisy sporów, podziałw i pogląów powszechnych w społczeńtwie polskim przed wybuchem powstania. Jedynie młdzi oficerowie dąądo otwartej walki z caratem. Drugągrupędąąądo wybuchu powstania stanowi społczeńtwo (Nieznajomy, Starzec, Żłierz), chcąoni jednak, aby kierowałnimi ktośdośiadczony, Natomiast kler, arystokracja i starzy oficerowie pamięająy Napoleona, dąądo powstrzymania wybuchu walk twierdzą, ż nie przyczyniąsięone do poprawy sytuacji społczeńtwa.
Wreszcie sama klęka powstania ukazana jest na przykłdzie tragicznej i niepotrzebnej śierci Kordiana co śiadczy o tym, ż jednostkowy bunt bez poparcia całgo społczeńtwa nie ma szans na powodzenie a wię na zmianęsytuacji politycznej Polski. Tak wię Juliusz Słwacki krytykuje przywódców i podział w społczeńtwie, ukazują bezsens samotnej działlnośi nawet najwybitniejszych postaci nie popartej sił całgo narodu, ale nie krytykuje samego czynu patriotycznego.
13. Obraz rewolucji i arystokracji w "Nie-Boskiej Komedii".
Bohaterami wąku społcznego w utworze „Nie-boska komedia" sąludzie z dwóch obozów politycznych: rewolucjoniśi i arystokraci. Sąw konflikcie, ponieważmająinne pomysł na odbudowanie Polski. Przedstawicielem szlachty jest Henryk. Pankracy natomiast reprezentuje chłpów.
Arystokraci to zamożi, eleganccy męczyźi. Dbająo swoje stroje i wyglą zewnęrzny. Lubiąprzepych i wszystko, co najlepsze. Rewolucjoniśi to niestety ubodzy chłpi chodząy w łchmanach i nieprzywiąująy wagi do wygląu.
Obóz arystokracji to grupa materialistów. Nie ma w nich za grosz patriotyzmu. Nie chcąwalczyćza ojczyznę gdyżmartwiąsiętylko o swoje osobiste mająki. Sąmegalomanami pozbawionymi jakichkolwiek skrupułw. Poza tym sąniezgrani i panuje u nich niezgoda. Mająodmienne zdanie na temat odzyskania Polski. Jedynie ich przywódca jest w miaręporząnym i odważym człwiekiem. Reszta to tchórze. Są zdolni się upokorzyć, by uratować swój tyłek.
Rewolucjoniśi to ludzie czynu. Sąbardzo zdesperowani. Nie mogąznieś rząów arystokratów. Cechuje ich odwaga i chę do działnia. Sągotowi na śierćwalczą za ojczyznę
Porównują te dwa obozy polityczne od razu widaćpodziałna tych dobrych i złch. Jest to z pewnośiąsugestia autora. Osobiśie popieram rewolucjonistów, ale niestety w naszych czasach więsze szanse a przetrwanie miały obóz arystokratów.
14. Cechy charakterystyczne dramatu romantycznego.
epizodycznoś budowy, akcja nie przypomina jużklasycznej struktury przyczyn i skutków, luźa struktura
synkretyzm konstrukcji , połczenie wielu form budowy
obecnoś rozbudowanych fragmentów epickich i lirycznych (np. " Wielka Improwizacja" w III częci "Dziadów")
złmanie antycznej zasady decorum- dramat romantyczny jednocześie łczy wzniosłośći drwinę tragizm i groteskę, brak w nim stylistycznej jednośi wyrazu
łczenie wąków fantastycznych i realistycznych ("Dziady", "Kordian", "Balladyna")
kompozycja otwarta: epizodycznoś, brak jednego wyraźie zarysowanego konfliktu, złmanie antycznej zasady trzech jednośi: czasu, miejsca i akcji umożiwił swobodne dysponowanie czasem i przestrzenią(np. w "Kordianie" akcja obejmuje Warszawę wieś Londyn, Rzym, Mount Blanc, obok dokłdnej daty: 31 grudnia 1799, półoc pojawiająsięmniej okreśone: młdoś Kordiana, kilkuletnie podróż po Europie).
15. Cechy charakterystyczne eposu.
* wierszowana forma;
* podziałna częci, pieśi i księi bęąe samodzielnymi całśiami;
* stał elementy kompozycyjne, np. inwokacja (rozwinięa apostrofa bęąa bezpośednim zwróceniem siędo Boga lub bóstwa z prośąo natchnienie);
* wielowąkowoś, liczne opisy i dygresje (odejśie od gł wąku;tematu);
* wszechwiedząy i obiektywny narrator;
* bardzo rozbudowane opowiadania zwane homeryckimi (człn drugi, porównująy, staje sięsamodzielnym obrazem poetyckim),
* stał epitety, czyli takie, które tworzątrwał zwiąki frazeologiczne z okreśanym wyrazem, np. gromowłdny Zeus, siwooka Atena, rązonogie konie Jutrzenki, różnopalca Eos;
* umieszczenie akcji w momencie przełmowym dla opowiadanych wydarzeń* ukazanie ingerencji bogów w losy bohaterów
16. Prometeizm.
Postawa człwieka , który na wzór Prometeusza pośięa siędla dobra ogół : narodu , pańtwa , grupy społcznej - nawet wbrew nakazom Boga.
Misiu
Wysłany: Nie 13:35, 01 Cze 2008
Temat postu:
Ale i tak życze wam powodzenia
kaczu
Wysłany: Nie 13:32, 01 Cze 2008
Temat postu:
teraz bedzie jeszcze latwiej, bo bedzie prowadzila lekcje
Misiu
Wysłany: Nie 13:01, 01 Cze 2008
Temat postu:
Zwała na sprawdzianie w pierwszym terminie wszyscy mogli ściągać, ona se siedziała z tył€ i ksiazke czytała xD
kaczu
Wysłany: Nie 10:41, 01 Cze 2008
Temat postu:
poprawa romantyzmu w poniedziałek 2 czerwca.
robicie jakies sciagi? ja umiem polowe notatek...
Misiu
Wysłany: Czw 18:36, 08 Maj 2008
Temat postu:
Taak
Ale ogółem... trzeba było sie w kazdym pytaniu rozpisac... ja zapisalem 4 kartki A4
Karoool
Wysłany: Czw 18:05, 08 Maj 2008
Temat postu:
wiem.. dlatego napisalem ze NA PEWNO nie da takich samych xD.. ale lepiej wiedziec jakiego typu zadan mozna sie mniej wiecej spodziewac.. to tak jak robienie próbnych matur
:DxD na pewno nie bedziesz pisal takiej samej ale mimo wszystko przegladasz te z poprzednich lat ;]
Misiu
Wysłany: Czw 17:58, 08 Maj 2008
Temat postu:
Tak Karol, to te pytania, ale był tez drugi rząd, poza tym ona te pytania wymyślała z głowy:P
Karoool
Wysłany: Czw 17:55, 08 Maj 2008
Temat postu: Poprawa Romantyzmu
tym którzy piszą poprawę pewnie nic to nie da ale może przydać sie komuś kto będzie to pisał pierwszy raz..
Pytania z tego sprawdzianu co pisali: ( na pewno nie da takich samych.. ale wstawiam tylko żeby dać jako taki zarys czego możemy sie spodziewać xD )
1. Wymień i omów cechy romantyzmu
2. Pojęcia: werteryzm, prometeizm
3. Interpretacja ballady "Romantyczność"
4. Co to jest dramat romantyczny i podać przykład
5. Synkretyzm(?) rodzajowy i gatunkowy w K. Wallenrodzie
6. Martyrologia w III cz. Dziadów
7. Zinterpretować 2 wybrane utwory Słowackiego
8. Przyczyny klęski listopadowej w Kordianie
9. Obóz rewolucjonistów w Nie-Boskiej Komedii.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Bright
free theme by
spleen stylerbb.net & programosy.pl
Regulamin