»
Rejestracja
»
Szukaj
»
Profil
»
FAQ
»
Użytkownicy
»
Grupy
»
Galerie
»
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
»
Zaloguj
Forum Forum III B Strona Główna
->
Matematyka
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Klasa III B Dwujęzyczna LO
----------------
//////// ... PO MATURZE ... ////////
wycieczki
obiecany O F F T O P I C
Imprezy Klasowe
Przedmioty
----------------
Język Polski
Język Angielski
Język Francuski
Język Niemiecki
Matematyka
Historia
WOS
Przedsiębiorczość
WOK
Fakultety
----------------
Biologia
Geografia
Matematyka
WOS fakultety
Historia
Archiwum II Klasy
----------------
Angielski
Francuski
Chemia
Matematyka
Polski
Geografia
Historia
PO
Przedsiębiorczość
Fizyka
WOS
Biologia
Język Niemiecki
Shoutbox
----------------
.
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Folmi
Wysłany: Pon 22:30, 12 Lis 2007
Temat postu: Matematyka - funkcje kwadratowe (14.11.07)
Tu jest nasz spr + wzory
s.1 -
http://img162.imageshack.us/img162/5328/obraz030yj8.jpg
s.2 -
http://img464.imageshack.us/img464/9987/obraz031lw4.jpg
a teraz jak to się robi:
1.
a) downwards - wtedy, gdy a<0
upwards - gdy a>0
b) obliczamy deltę, potem p i q
(p i q = współrzędne wierzchołka)
+zaznaczamy wierzchołek na wykresie
c) przecięcie z osią y = c
[ współrzędne miejsca przecięcia z osią y: (0,c) ]
+zaznaczamy przecięcie z osią y na wykresie
d) obliczamy deltę,
i teraz:
jeśli wyjdzie dodatnia - liczymy x1 i x2
równa 0 - liczymy x1
ujemna - brak rozwiązań
+zaznaczamy przecięcia z osią x na wykresie
e) teraz można odczytać z wykresu gdzie nasza funkcja maleje/rośnie (dla jakiego x)
pamiętając, że funkcja ujemna (tam gdzie a jest ujemne) przedział
rosnący zawsze ma od -nieskończoności
a
malejący ma do +nieskończoności
[funkcja dodatnia - odwrotnie]
ten przedział zapisujemy f^ lub fv = ( ... , ... )
f) zbiór wartości to jakby przedział jakie y obejmuje nasza funkcja
i tu jeśli funkcja jest
ujemna to przedział jest od -nieskończoności
, a jeśli funkcja jest
dodatnia to przedział jest do +nieskończoności
ten przedział zapisujemy: range:
(
-nieskończoność , ...
>
- jeśli ujemna
lub range:
<
... , +nieskończoność
)
g) wzór na p. kanoniczną znamy i wcześniej obliczyliśmy p i q, więc wystarczy podstawić do wzoru a(x-p)do kwadratu+q
(tylko x się nie zmieni - pod x nic nie podstawiamy)
h) prosta symetrii - czyli przez jakie x przechodzi linia prosta przedzielająca funkcję na dwie równe połowy (symetryczne względem siebie)
nietrudno zauważyć, że dla
x=p
+zaznaczamy ją linią przerywaną
2.
przy przesuwaniu funkcji o wektor musimy tylko pamiętać, że
np. [3, 4]
3-to jest p
4-to jest q
i to podstawiamy zamiast p i q
pamiętając, że p ZMIENI znak, czyli nie napiszemy 3 zamiast p, TYLKO -3
3.
zadanie analogiczne do 1d
4.
przenosimy wszystko na jedno stronę, żeby po drugiej było 0
[to co mamy po lewej to funkcja w postaci ogólnej]
obliczamy deltę i iksy
ALE jeśli nie mamy podanego w funkcji a, b lub c to podstawiamy 0 zamiast brakującego a, b cz c (przy liczeniu delty)
delta może nam wyjść ujemna, wtedy są 2 opcje:
x będzie zawierać wszystko albo nic
jak delta jest ujemna to x należy do zbioru pustego (jeśli funkcja jest ujemna)
jak delta jest ujemna i funkcja jest dodatnia to x należy do R (wszystko)
+ warto zrobić wykres, żeby mieć lepszą wizję tego, co szukamy
+ pamiętamy, że odpowiedzią jest PRZEDZIAŁ (a nie miejsca zerowe jak to ma miejsce w równościach)
odp. zapisujemy x[znak przynależności] ( ... , ... )
i jeśli przedział jest "rozdzielony" to jeszcze dopisujemy U[taki znak sumy] ( ... , ... )
nawiasy
(
lub
<
w zależności od tego czy mamy np. 'mniejsze+równe' czy samo 'mniejsze'
5.
zadanie analogiczne do 1g, z tym że najpierw trza policzyć deltę + p i q
6.
mamy np. przedział <-2,-1>
liczymy
deltę i p
żeby wiedzieć orientacyjnie gdzie jest wierzchołek [+
szkicujemy
to pamiętając, kiedy funkcja w którą stronę jest skierowana]
sprawdzamy
czy p mieści się
w przedziale (nie powinno)
dzięki szkicowi będziemy widzieć, czy wartość dla -2 jest wartością minimalną czy maksymalną
zatem
podstawiamy
pod wzór funkcji ogólnej -1 zamiast x
potem -2 zamiast x
i to co nam wyjdzie to właśnie wartości minimalne/maksymalne
PS. All thx to bOdziO Wolf (dzięki Niemu to czaję ; )
niewykluczone, że mogły się wkraść jakieś nieścisłości - srry za nie
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Bright
free theme by
spleen stylerbb.net & programosy.pl
Regulamin