»
Rejestracja
»
Szukaj
»
Profil
»
FAQ
»
Użytkownicy
»
Grupy
»
Galerie
»
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
»
Zaloguj
Forum Forum III B Strona Główna
->
Biologia
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Klasa III B Dwujęzyczna LO
----------------
//////// ... PO MATURZE ... ////////
wycieczki
obiecany O F F T O P I C
Imprezy Klasowe
Przedmioty
----------------
Język Polski
Język Angielski
Język Francuski
Język Niemiecki
Matematyka
Historia
WOS
Przedsiębiorczość
WOK
Fakultety
----------------
Biologia
Geografia
Matematyka
WOS fakultety
Historia
Archiwum II Klasy
----------------
Angielski
Francuski
Chemia
Matematyka
Polski
Geografia
Historia
PO
Przedsiębiorczość
Fizyka
WOS
Biologia
Język Niemiecki
Shoutbox
----------------
.
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
kaczu
Wysłany: Czw 22:52, 06 Mar 2008
Temat postu:
ja yeti i chuj z tym! XD
Karoool
Wysłany: Czw 22:34, 06 Mar 2008
Temat postu:
wazne kto zrobil bo nie kazdemu by sie chcialo xd
dorotka
Wysłany: Czw 20:31, 06 Mar 2008
Temat postu:
no to w takim razie sory Michal. zreszta niewazne kto to zrobil, wazne ze jest
Karoool
Wysłany: Czw 9:02, 06 Mar 2008
Temat postu:
aha no to podziekowania dla misia xd bo nadole bylo..
Cytat:
to od Danieli dostalam
co mnie troche zmylilo ^^
Ania
Wysłany: Śro 18:38, 05 Mar 2008
Temat postu:
Co było na sprawdzianie? Rozchrowałam się, a będę musiała to napisać w innym terminie
Lepiej wiedzieć
Misiu
Wysłany: Śro 16:42, 05 Mar 2008
Temat postu:
Tę powtórkę akurat robiłem ja...
Folmi
Wysłany: Śro 0:45, 05 Mar 2008
Temat postu:
Niezły bełkot.
Karoool
Wysłany: Wto 22:02, 04 Mar 2008
Temat postu:
uhuhu daniela jak zwykle.. dobra robota
dorotka
Wysłany: Wto 21:25, 04 Mar 2008
Temat postu:
Genetyka – nauka, która mówi o zasadach dziedziczenia cech i zmienności cech przekazywanych potomstwu.
Chromosomy homologiczne – są to pary chromosomów identyczne pod względem wyglądu i zawierają te same układy liniowe genów, wyjątek stanowią chromosomy płci.
Gen – stanowi odcinek DNA zawierający w sobie informację o syntezie powstania białka, jest podstawową jednostką dziedziczenia.
Allele – to różne formy danego genu, zajmujące miejsce w chromosomach homologicznych, które warunkują różne wykształcenie tej samej cechy. Każdy gen w komórce diploidalnej jest reprezentowany przez dwa allele ojcowski i matczyny.
Genotyp – zespół genów danego osobnika, zbiór wszystkich alleli zawartych w DNA organizmu.
Fenotyp – warunkowane przez genotyp cechy organizmu ujawniające się w danym środowisku.
Homozygota – organizm diploidalny mający identyczne allele w obu chromosomach homologicznych.
Heterozygota – organizm diploidalny mający różne allele w obu chromosomach homologicznych.
Genom - cały DNA zawarty w komórce. Znajduje się on w jądrze komórkowym każdej komórki składającej się na organizm.
I Prawo Mendla (prawo czystości gamet) – każda gameta zawiera tylko jeden allel z danej pary alleli.
II Prawo Mendla (prawo niezależnego dziedziczenia) – jeden gen nie uzależnia występowania drugiego genu, jeśli nie występują w tym samym chromosomie.
Dziedziczenie płci.
Chromosomy:
- autosomalne – identyczne u kobiety i mężczyzny (22 pary)
- płci – para nr 23 (Kobieta – XX, Mężczyzna – XY)
Kariotyp – zestaw chromosomów u człowieka
Geny sprzężone – położone w tym samym chromosomie. Dziedziczą się zależnie.
Crossing over - polega na wymianie odcinków chromatyd siostrzanych w chromosomach homologicznych.
Dziedziczenie pozachromosomowe – w komórkach eukariontów mitochondria i chloroplasty zawierają własne DNA pozachromosomowe. Determinuje ono pewną liczbę cech które nie dziedziczą się zgodnie z regułami Mendla. Mitochondria i chloroplasty replikują swój DNA a następnie dzielą się przez podział. U wielu organizmów DNA pozachromosomowy zygoty pochodzi z komórki jajowej. Dlatego cechy determinowane przez DNA pozachromosomowy dziedziczone są tylko po matce.
Budowa DNA:
• Zbudowane jest z nukleotydów które składają się z cukru, zasady organicznej i reszty kwasu fosforowego
• W skład DNA wchodzą cztery rodzaje nukleotydów które różnią się od siebie zasadą organiczną adenina, tymina, guanina i cytozyna.
• Ma strukturę podwójnej helisy
• Podwójna helisa utrzymywana jest dzięki wiązaniom wodorowym występującym między tworzącymi pary zasadami.
Zasada komplementarności – Adenina zawsze tworzy parę z Tyminą, a Cytozyna z Guaniną (pary zasad komplementarnych).
Kodon – trzy kolejne nukleotydy. Jeden kodon koduje informacje o powstaniu jednego aminokwasu.
Cechy kodu genetycznego:
- jest trójliterowy
- trzy kolejne nukleotydy kodują informacje o powstaniu jednego aminokwasu.
- jest bezprzystankowy.
- jest niezachodzący. (nie nakładający się)
- jest uniwersalny (może występować taki sam kodon u człowieka, jak i u rośliny, zwierzęcia)
- jest wielopostaciowy (niejednoznaczy) np. jeden aminokwas mogą kodować 4 kodony.
Replikacja DNA:
W komórkach przed każdym podziałem dochodzi do skopiowania całego genomu czyli wszystkich znajdujących się w jądrze cząstek DNA (replikacja) i zachodzi przy udziale enzymów.
Dwie nici podwójnej helisy w pewnym miejscu rozplatają się powoduje to zerwanie par zasad komplementarnych.
W pobliżu miejsca rozplecenia znajduje się dostateczna liczba wolnych nukleotydów, do każdej z zasad dołącza nowa zasad – budulec DNA
Między nowo dołączonymi nukleotydami powstają trwałe połączenia, tworzy się nić DNA
Nowa nić jest komplementarna do nici która powstała na skutek rozplecenia macierzystej cząstki DNA
Biosynteza białek.
Białko – łańcuch połączonych ze sobą aminokwasów.
Synteza białek odbywa się w cytoplaźmie komórki.
RNA – pojedyncza nić zbudowana z nukleotydów, zamiast Tyminy występuje Uracyl U.
ETAP I – Transkrypcja
- nić DNA częściowo się rozplata
- do nici kodującej (transkrybowanej) jest dobudowywana nić mRNA (matrycowe RNA), która przepisuje daną część DNA, dzieki enzymowi polimerazie RNA.
- po przepisaniu mRNA opuszcza jądro komórki udająć się do cytoplazmy.
ETAP II – Translacja
- mRNA przyłącza się do rybosomu, który wzdłuż niego się przesuwa.
- tRNA transportuje aminokwasy z cytoplazmy do kodonu nici mRNA. Z drugiej strony tRNA znajdują się antykodony, przyłączające się do kodonów komplementarnie.
- dzięki wiązaniom peptydowym syntetyzuje się białko, dzięki czemu powstaje dana cecha.
Mutacja – zmiany w DNA, powstałe nagle, skokowo, bezkierunkowo.
Mutagen – czynnik wywołujący mutację. (promieniowanie, solaria, związki chemiczne)
Mutant – organizm powstały w wyniku mutacji.
Mutacje ze względu na wystąpienie dzielimy na:
- mutacje somatyczne – w komórkach ciała, nie dziedziczy się
- mutacje generatywne – w gametach – dziedziczy się
Mutacje ze względu na rodzaj zmian dzielimy na:
*genowe – dotyczą zmian w genie:
- tranzycja i transwersja – polegają na zmianie A na T i C na G.
- delecja – polegają na wypadnięciu nukleotydu.
- insercja – polegają na dodaniu nukleotydów.
Każda mutacja powoduje zmianę kodonu:
- zmiany sensowne – produkcja innego białka, organizm odczuwa zmianę.
- zmiany nonsensowne – zmiana zapisu powoduje powstanie kodonu STOP. zmiany smiertelne.
*chromosomowe – dotyczą zmian w chromosomie:
- delecja – wypadnięcie pewnego odcinka chromosomu.
- duplikacja – podwojenie pewnego odcinka chromosomu.
- inwersja – oderwanie pewnego odcinka chromosomu i wstawienie go odwrotnie.
- translokacja – wypadnięcie i wstawienie odcinka chromosomu do innego chromosomu.
*genomowe – dotyczą konkretnych chromosomów:
- poliploidalność – zwielokrotnienie zapisu (np. 3n, 4n)
- aneuploidy – trisomik (trisomia 21 pary chromosomów – 2n+1 – zespół Down’a), monosomik (monosomia – 2n-1 – np. zespół Turner’a – kobieta w 23 parze ma tylko chromosom X, powoduje bezpłodność niedorozwój jajników, czasem fizyczne, zespół Klinefertera – trisomik – u mężczyzn – chromosomy XXY – bezpłodność, rzadko niedorozwój umysłowy)
Przykłady chorób:
- albinizm – mutacja recesywna – brak melaniny we włosach, skórze, tęczówce.
- fenyloketonuria – mutacja recesywna – zaburzenia w rozwoju umysłowym, uszkodzenie układu nerwowego.
- anemia sierpowata – mutacja recesywna – następuje produkcja białka osłabiającego erytrocyty.
to od Danieli dostalam
kaczu
Wysłany: Wto 19:13, 04 Mar 2008
Temat postu:
kto robi jakas sciage?
Misiu
Wysłany: Pią 20:42, 29 Lut 2008
Temat postu: Odpowiedzi
Dla nieambitnych i leniwych przedstawiam odpowiedzi
1. Semikonserwatywność - inaczej półzachowawczość. Powstałe w wyniku replikacji DNA jest zbudowane w połowie ze starej nici (matrycy) i nici nowej. Dwie nici mają tę samą sekwencję, co nić stara.
2. Zachowana jest zasada komplementarności, mowiąca o tym, że Tymina zawsze będzie w parze tylko z Adeniną (i na odwrót) , oraz Guanina będzie w parze zawsze tylko z Cytozyną (i na odwrót).
3. 21% Tyminy = 21% Adeniny.
4. Narysować nukleotyd i podać nazwy tych związkow, wszystko jest w książce.
5. 117 aminokwasów = 117 kodonów = 351 nukleotydów
6. UAGGCUUAUGGCUUUA. Tworzy się pięć kodonów
7. a-transkrypcja, b-translacja. znaczenie transkrypcji - skopiowanie kodu DNA przez mRNA, znaczenie translacji - stworzenie (synteza) białka.
8. - jest bezprzystankowy (bo brak przerw)
- jest niezachodzący
- jest trójkowy (3 kolejne litery tworzą sens wypowiedzi)
9. 1-delecja, 2-duplikacja, 3-inwersja, 4-delecja
10. Antykodon: UTC
Misiu
Wysłany: Pią 20:31, 29 Lut 2008
Temat postu: Praca klasowa z genetyki - powtórka
Hej
Ponieważ Pani Rosada prosiła dziś pierwszą grupę, aby przekazała notatki z powtórki drugiej grupie, dlatego własnie ją tu zamieszczam
Temat: Powtórzenie wiadomości DNA.
1. Przed podziałem komórki zachodzi proces replikacji DNA. Wyjaśnij, na czym polega semikonserwatywność tego procesu.
2. Schemat przedstawia fragment budowy cząsteczki DNA. Podaj prawidłowość, z której wynika, że kolejność organicznych zasad azotowych w jednej nici DNA determinuje kolejność zasad w drugiej nici.
3. W DNA wypreparowanym z komórek pewnego organizmu stwierdzono, że zawartość Tyminy wynosi około 21%. Określ procentową zawartość Adeniny w tej cząsteczce.
4. DNA zbudowane jest z jednostek zwanych nukleotydami. Na schemacie obrysuj jeden nukleotyd, podaj nazwy związków chemicznych wchodzących w jego skład.
5. Pewne białko składa się ze 117 aminokwasów. Określ ile nukleotydów i ile kodonów w cząsteczce DNA koduje to białko.
6. Jaka będzie sekwencja nukleotydów odcinka cząsteczki mRNA syntetyzowanej na nici DNA o sekwencji ATCCGAATACCGAAAT. Ile tu jest kodonów?
7. Na schemacie (podr. str. 221, Ryc. 11.21) zaznaczono pewien proces biologiczny. Podaj nazwy etapów a i b i określ ich znaczenie biologiczne.
8. Kod genetyczny ukazuje szereg właściwości. Poniżej umieszczono zapis obrazujący symbolicznie niektóre z nich. Sformułuj na podstawie tego zapisu dwie cechy kodu genetycznego.
ONATAMGRADLATEJOLI
9. Prawidłowy chromosom obrazuje słowo GENETYKA. Jakie mutacje genowe obrazują te przypadki:
I. NETYKA
II. GENENETYKA
III. GEENTYKA
IV. GETYKA
10. Jeżeli kodon ma:
AUG
CCC
, utwórz ANTYkodon.
Miłej zabawy ^^
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Bright
free theme by
spleen stylerbb.net & programosy.pl
Regulamin